У ОПШТИНИ Медвеђа пет од шест основних школа са истуреним одељењима налази се у брдско-планинском подручју и има мали број ученика.
Уколико се примени најновија одредба Закона о основама система образовања и васпитања, која уводи комбиновану наставу у вишим разредима, свих пет ће се од 1. септембра вероватно затворити.
Како се наводи у молби коју је Актив директора упутио Координационом телу за југ Србије, нови систем наставе утицао би на одлив становништва.
– Формирање комбинованих одељења вероватно би утицало и на погоршавање политичке ситуације и међунационалних односа – стоји у молби. – Родитељи се углавном баве пољопривредом и нису у могућности да децу пошаљу у школе у Лебану и Лесковцу.
Валентина Илић, председница Синдиката образовања Србије, сматра да ће оваквим системом рада ученици бити ускраћени за квалитетну наставу. С друге стране, учитељи су за овај вид рада, у комбинованим одељењима, већ обучени, док се наставници до сада нису сусретали са тим.
– За овакву наставу неопходно је направити и нове уџбенике – сматра она. – Деца у том узрасту су у врло осетљивој фази развоја и није баш најбоље спојити их у истој учионици.
До четвртог разреда се час може и држати заједно, али како ће наставник 45 минута држати физику за два узраста. Ова мера аутоматски ће значити и гашење сеоских средина и требало би да реагује Министарство за бригу о селу.
Зоран Пешић, директор ОШ „Јован Аранђеловић“ у Црвеној Реци код Беле Паланке, нада се да, и поред малог броја ученика, у њиховом истуреном одељењу у Долцу неће морати да прелазе на комбиновану наставу од петог до осмог разреда.
– У Долцу имамо 10 ђака у овом узрасту и према Правилнику Министарства просвете такав вид наставе може да се уведе, али и не мора – каже он.
– Очекујем да ће Школска управа Ниш имати разумевања, јер ће то отежати школовање и довести до интензивног напуштања села, а сеоска средина ће постепено нестајати пошто ће се млађи преселити у Ниш. То може да доведе и до угрожавања пројекта примања наставника по уговору у стални радни однос, а онда ће се стварати и нови технолошки вишкови.
Он објашњава да је такав систем постојао у Титово време и тада се, рецимо, дешавало да је наставник музичког предавао и историју.
– Данашњи програми су такви да се у нижим разредима градиво само шири, па док учитељ предаје млађима, старији могу да се подсећају – наводи директор Пешић.
– У вишим разредима је другачије, иде се са цуклуса на циклус и настава би у учионици са више различитих узраста тешко могла да се изводи, а и деца би је тешко пратила.
Он сматра да би се наставни процес на тај начин додатно искомпликовао, а многе колеге би изгубиле норму, што би значило аутоматски смањивање ионако малих плата. Данас, тврди наш саговорник, ретко ко може да рачуна на чисту норму у просвети, а ово ће створити додатни проблем.
НАСТАВНИЦИ ОСТАЈУ БЕЗ ПОСЛА
МНОГИ наставници запослени у сеоским срединама ће, увођењем комбиноване наставе, остати без посла у свом или у близини свог места.
– Ако их искључите из наставе, они ће одустати од школе и окренути се пољопривреди или отићи из земље. Радикалне мере никада нису добре – сматра Валентина Илић.
ОПСТАНАК УСТАНОВА НЕОПХОДАН
МЕДВЕЂА је мултиетничка средина у којој живи српско, албанско и ромско становништво, па би гашење одељења, сматра Актив директора ове општине, имало вишеструке последице. Они наглашавају да свих пет школа којима прети затварање мора да опстане.
Наводи се да је она у Тулару, на административној граници са КиМ чисто српска, у Бучумету има традицију од пре Другог светског рата, док је у Лецу најстарија образовна установа у Јабланичком округу.
ИЗВОР: НОВОСТИ