Савремени образовни системи широм света су изложени једном од највећих кадровских проблема — хроничном недостатку квалификованих наставника. Према Global Report on Teachers који су објавили UNESCO и Teacher Task Force, до 2030. године биће потребно још 44 милиона наставника у основном и средњем образовању да би се обезбедило универзално и квалитетно образовање за све.

Овај недостатак се не ограничава само на мање развијене земље — у извештају се указује да се и у развијеним регионима наставничка професија суочава с огромним изазовима: напуштањем професије, неадекватним радним условима и ниским платама.

Један од алармантних показатеља је да је стопа напуштања наставничког посла у основном образовању порасла са ~ 4,6 % (2015) на више од 9 % (2022).

На глобалном Самиту наставника који је недавно одржан, донешен је оквир за акцију под називом „Santiago Consensus“, којим се инсистира на конкретним мерама: повећање јавног финансирања образовања, бољи услови рада, укључивање синдиката и стална подршка професији наставника.

У сажетом облику, кључне поруке које треба истаћи су:

  • Недостатак наставника је глобална криза: 44 милиона је процењених недостајућих наставника до 2030.
  • Узроке чине: недовољно финансирање образовања, лоши радни услови, замор и стрес, недовољна вредновања наставничког рада.
  • Потребне мере: државне гаранције ангажовања, адекватне плате, стално стручно усавршавање, јачање институционалног поштовања наставничке професије.