Последњих месеци све чешће се чује бојазан да би вештачка интелигенција могла „преотети“ учионицу. Међутим, кључ је у приступу који је усмерен на човека. ВИ треба да буде подршка наставнику и ученику – да олакша рад и учење, али никада да их замени.
UNESCO у својим препорукама наглашава да технологија мора да ојача улогу наставника, а не да је потисне. Потребно је планирати и регулисати примену ВИ тако да повећа квалитет наставе, уз јасне етичке стандарде и обуке за запослене.
OECD додаје да паметно уведена вештачка интелигенција може да помогне у смањењу оптерећења наставника – кроз припрему наставних материјала, давање повратних информација и персонализацију наставе. Али, одлуке морају остати у рукама наставника, а систем је тај који мора обезбедити подршку, менторство и стручно усавршавање.
Глас струке у Европи је опрезан и јасан: ETUCE упозорава да се генеративна ВИ сме уводити само уз јасна правила транспарентности, заштиту података и поштовање аутономије наставе. ВИ може бити од помоћи, али не сме угрозити професионални интегритет наставника.
И у домаћем контексту, постоје кораци у овом правцу. Србија има стратегију развоја вештачке интелигенције и националне етичке смернице, а ЗУОВ припрема материјале за педагошки смислену примену ВИ у настави. То је прилика да се нове технологије усмере на стварне потребе школе, уз адекватну обуку и подршку запосленима.
Синдикат образовања Србије у том процесу истиче да је кључно да се наставницима обезбеде јасне информације, континуирана едукација и право учешћа у доношењу одлука о примени ВИ. Само тако се може гарантовати да ВИ остане помоћник, а не претња професији.
Како ВИ може да помогне наставнику
- смањење папирологије кроз аутоматско резимирање, израду скица припрема и предлоге рубрика за оцењивање (уз проверу наставника),
- подршка инклузији – прилагођавање материјала различитим нивоима знања и језичким потребама ученика,
- професионално усавршавање наставника кроз практичне обуке и пилот-пројекте.
Где је граница
- нема аутоматског оцењивања или дисциплинских одлука без људског надзора,
- подаци морају бити заштићени, а рад система потпуно транспарентан,
-
националне стратегије и етички оквири морају се доследно примењивати.