ИНФО СОС:

Синдикална победа у борби за равноправност жена

Можда смо већ и заборавили да је синдикална борба за равноправност жена запослених у јавном сектору при одласку у пензију пре годину и по дана уродила плодом: спречен је принудни одлазак у пензију запослених жена одређене старости, како је било предвиђено Законом о максималном броју запослених у јавном сектору.

Но, наша борба имала је и шире димензије; Синдикат образовања Србије и Интернационала образовања обратили су се Међународној организацији рада. Управо је стигло мишљење Комитета експерата којим се Влади налаже да осигура поштовање националне политике једнакости и да у сарадњи са социјалним партнерима обезбеди да нема директне или индиректне дискриминације засноване на полу у области рада и пензионисања.

Лепа честитка за Осми март!

Подсећамо:

 

Оригинални допис:

Serbia

Discrimination (Employment and Occupation) Convention, 1958 (No. 111) (ratification: 2000)

The Committee notes the observations by Education International (EI) and the Teachers Union of Serbia (TUS), dated 8 September 2015. Articles 1 and 3(d) of the Convention. Equality of opportunity and treatment of men and women.

Retirement age of women in the public sector. The Committee notes the observations made by EI and the TUS alleging that section 20 of the Law on Maximum of Employees in the Public Sector, adopted in July 2015, is discriminatory because it obliges women workers in the public sector to retire at the age of 60 years and six months, whereas there is no such restriction for male workers who can work up to the age of 65. EI and the TUS emphasize that the law was adopted without consultation with trade union organizations, and that an estimated 3,500 women in the education sector were forced to retire when the law entered into force on 12 October 2015. EI and the TUS further maintain that section 20 contradicts provisions in several others acts, including: (i) section 175(2) of the Labour Law of 2005, which stipulates that labour relations shall be terminated when an employee turns 65 and has a minimum of 15 years in retirement insurance; (ii) section 19(a)(1) and (2) of the Law on the Pension System, which provides that women can voluntarily retire at the age of 60 and six months in 2015, and at the age of 61 in 2016; and (iii) section 15 of the Constitution regarding gender equality. The Committee recalls that differences in retirement age between women and men can be discriminatory where the amount of the pension is linked to the length of contributory service, as women will receive a lower pension than men, and that earlier retirement ages for women can have a negative impact on women’s career paths and access to higher level positions (2012 General Survey on the fundamental Conventions, paragraph 760). Recalling that pursuant to Article 3(d) of the Convention the Government is required to ensure the observance of a national equality policy in respect of employment under the direction of a national authority, the Committee asks the Government to reply to observations made by EI and the TUS and to take the necessary measures, in cooperation with the social partners, to ensure that there is no direct or indirect discrimination based on sex with respect to the age of retirement in the public sector, and that the working life of women is not shortened in a discriminatory manner.  

The Committee is raising other matters in a request addressed directly to the Government.

 

Превод на српски:

Izveštaj Komiteta eksperata Međunarodne organizacije rada (MOR)

Srbija

Konvencija protiv diskriminacije (zapošljavanje i posao) Broj 111 (ratifikacija: 2000)

Komitet je razmatrao primedbe Internacionale obrazovanja i Sindikata obrazovanja Srbije od 8. septembra 2015. godine u vezi sa članom 1 i 3 (d) Konvencije. Jednakost mogućnosti i tretman muškaraca i žena.

Starosna dob za penzionisanje žena u javnom sektoru. Komitet je razmatrao primedbe Internacionale obrazovanja i Sindikata obrazovanja Srbije u vezi sa članom 20 Zakona o maksimalnom broju zaposlenih u javnom sektoru, usvojenom jula 2015. godine, koji je diskriminatoran zbog toga što obavezuje zaposlene žene u javnom sektoru da se penzionišu sa 60 godina i šest meseci starosti, dok takva restrikcija ne postoji za muškarce, koji mogu da rade do 65 godina. Internacionala obrazovanja i Sindikat obrazovanja Srbije ističu da je zakon usvojen bez konsultacija sa sindikatima ida se procenjuje da će oko 3.500 žena iz obrazovnog sektora biti prinuđeno da se penzioniše do 12. oktobra 2015. godine. Internacionala obrazovanja i Sindikat obrazovanja Srbije dalje ističu da je član 20 u suprotnosti sa odredbama nekoliko drugih akata, uključujući: (i) član 175(2) Zakona o radu iz 2005, koji predviđa da se radni odnos završava kada zaposleni navrši 65 godina i ima najmanje 15 godina penzionog osiguranja; (ii) član19(a)(1) i (2) Zakona o penzionom sistemu koji predviđa da žene mogu dobrovoljno da se penzionišu sa 60 godina i šest meseci starosti u 2015. godini i 61 godinu starosti u 2016. godini; i (iii) član15 Ustava koji se odnosi na rodnu ravnopravnost. Komitet podseća da razlika u starosnom dobu za penzionisanje između muškaraca i žena može biti diskriminatorska gde je iznos penzije povezan sa dužinom uplate doprinosa, pošto će žene dobijati nižu penziju nego muškarci, kao i da ranije penzionisanje žena može da ima negativan uticaj na karijerno napredovanje žena i pristup pozicijama na višem nivou (2012 Opšte istraživanje osnovnih Konvencija, paragraf 760). Podsećajući da se u skladu sa Članom 3(d) Konvencije od Vlade traži da osigura poštovanje nacionalne politike jednakosti u pogledu zapošljavanja pod kontrolom nacionalnevlasti, Komitet traži od Vlade da odgovori na primedbe koje je dostavila Internacionala obrazovanja i Sindikat obrazovanja Srbije i da preduzme odgovarajuće mere, u saradnji sa socijalnim partnerima, da obezbedi da nema direktne ili indirektne diskriminacije zasnovane na polu u odnosu na starosni uslov pri penzionisanju u javnom sektoru, kao i da radni život žena nije skraćen na diskriminatoran način.

Komitet je razmatrao i druga pitanja u zahtevu upućena direktno Vladi.