Инфо СОС
У Софији је 27 – 28. марта 2018 одржана Међународна конференција у организацији бугарскх синдиката образовања, Министарства образовања и науке Бугарске и Европског комитета синдиката образовања. Конференција под називом „Подршка младим наставницима као средство квалитетног образовања – привлачење, запошљавање и обука наставника почетника“ се фокусирала на обезбеђивање могућности за подршку младим наставницима. У раду конференције је учествовало преко 50 представника из 25 европских земаља и већи број учесника из Бугарске.
У име Синдиката образовања Србије у раду Конференције учествовале су председница Валентина Илић, Борка Вишнић и Николина Маљковић, које су представиле проблеме младих наставника у Србији и улогу синдиката у подршци за њихов квалитетнији рад и сигурнији положај.
Јанка Такева, председница Синдиката бугарских наставника је истакла да наставници морају бити добро припремљени за професију и да професија мора да буде привлачна да би мотивисала студенте да постану наставници, а председник Синдиката Подкрепа је истакао да не може свакода буде наставник, јер бити добар наставник зависи од личности и срца, а не само од квалификација. Министар образовања и науке Бугарске је истакао да друштво зависи од добрих наставника, зато се мора инвестирати у наставнике и данас и сутра.
Кристин Блауер, председница ЕТУЦЕ, је нагласила да је образовање људско право и јавно добро,као и да пристојне плате и радни услови за наставнике осигуравају најбоље окружење за учење ђацима.
Учесници су се сложили да се нови наставници суочавају са истим изазовима у запошљавању и остајању у професији у многим европским земљама. Мере штедње у образовању, недовољно финансирање и даље имају утицај на образовање и статус наставника у друштву и сходно томе утичу на привлачење младих људи у наставничку професију. Професија није суочена само са демографским променама и ниским статусом, већ и ниским платама, недовољним почетним образовањем наставника, ниским квалитетом континуираног професионалног развоја, несигурношћу запослења и радом на одређено време, док се повећава радно оптерећење и административни рад. Током Конфереције је сугерисано да млади наставници прво требају подршку у осигурању одговарајуће плате, пристојних радних услова, док је веома важно праведно распоређено радно оптерећење. Почетно образовање наставника треба да се стално иновира према захтевима ученика и друштва у целини и фаза увођења у посао треба да буде квалитетна. Наставницима је потребна подршка радног окружења које подстиче професионални развој и развој каријере. Стручно усавршавање наставника треба да се одвија током радног времена и треба да буде бесплатно за наставнике. Поред тога, наставници почетници треба да уче од других наставника, ментора и путем мрежа колега којима се могу обратити за помоћ. Ефикасно и правично управљање подршком младим наставницима треба да се заснива на садржајном социјалном дијалогу, истакла је Сузан Флокен, директорка ЕТУЦЕ. Млади наставници имају своје место у синдикатима образовања који траже добре радне услове за све наставнике, а потребна је и додатна подршка наставницима који су нови у професији, а она треба да се садржи и у колективним уговорима. На крају Конференције усвојени су закључци и препоруке.