Интернационала образовања је 5. маја 2020. организовала вебинар са темом: Поновно отварање школа и образовних институција, у коме је учествовало преко 220 представника синдиката образовања из целог света, међу њима и Синдиката образовања Србије.

David Edvards, генерални секретар Интернационале образовања је изложио основне принципе за поновно отварање школа:

  1. Ангажовање синдиката у социјалном дијалогу
  2. Осигурање здравља и радне безбедности образовне заједнице
  3. Питање правичности поставити као главни приоритет
  4. Подршка физичкој и емоционалној добробити и опоравку
  5. Поверење у професионализам просветних радника

Учесницима се обратила и Suzan Hopgud, председница Интернационале образовања, а потом је о ситуацији у својој земљи говорилиа Rendi Veigarten из АТФ, америчке синдикалне организације, која је навела драматичне податке о њиховој ситуацији и неуједначеним ставовима о отварању образовних институција, а истакла да је је код њих синдикат организовао образовање на даљину, као и обезбеђивао маске и банку хране за своје чланове. Такође су о ситуацији говорили и представници из Африке и Велике Британије, али је најзанимљивије било обраћање Dorte Lange из Данске, јер су они отворили предшколске установе још 15. априла (затворене су 15. марта) и све је занимало каква су им искуства. Посебно је важно да су синдикати својим предлозима допринели дефинисању правила за отварање институција и истакла да је у том процесу најважније поверење – и у ставове представника здравствених органа и у професионализам васпитача. Битно је да основни предуслови нису били за преговарање, дефинисан је рад у мањим групама, услови за прање руку, мењање маски на сат и по времена, организовање активности ван установе што је више могуће, додатне финансије за средства за чишћење итд. Веома је важно осећање безбедности и става синдиката, у који такође имају поверења. Све се то дешава у ситуацији када имају мање од 1% заражених вирусом Цовид 19. Сви предуслови морају бити испуњени да би се отвориле образовне установе, а за старије ученике још није одлучено када ће се вратити у школе.

Представница Синдиката образовања Србије је навела да се у Србији припрема постепено отварање предшколских установа од 11. маја, уз поштовање детаљних инструкција за почетак рада, у чијем формулисању су учествовали представници синдиката образовања.

Поред видео обраћања позваних говорника, учесници су се писмено укључивали у веома живу дискусију, из које је постало јасно да синдикати о многим питањима нису били консултовани – учесници из Италије и Француске су истакли да њихова Министарства просвете одбијају разговоре са синдикатима, без обзира на јасна упозорења и стрепње у вези са положајем запослених док још траје пандемија вируса Covid 19.

У већни земаља је организовано учење на даљину, али су сви свесни да то није исто као и настава у учионици. Учесници у расправи су се сложили да је тачније назвати „настава у ванредном стању“, а не „настава на даљину“, што је образложила представница из Италије.

Представница из Аргентине је говорила о стању у високом образовању и додатном радном оптерећењу у настави на даљину, посебно за жене, као и за оне којима овакав вид наставе није близак и о томе не знају довољно.

Представница синдиката из Велике Британије је истакла да су они искористили вирус за учвршћивање синдиката. Користили су посебну технологију за позивање представника синдиката у образовним установама и сада дневно позивају по 10 000 чланова. Консултују их о процени ризика, прихватљивом броју ученика у одељењу, социјалној дистанци, стратегији школе и заштити рањивих категорија, не само ученика и наставника, већ и њихових породица.

Закључујући вебинар, David Edvards је истакао да ми нисмо беби ситерке, већ професионални просветни радници и да је посебно важно поред добробити свих и опоравка, имати поверење у професионализам просветних радника.