Ако се директори основних школа у Србији буду строго држали Правилника о формирању одељења, који предвиђа увођење комбиноване наставе од петог до осмог разреда, од 1. септембра ће наставници многих сеоских образовних установа остати без прошлогодишње норме, односно постаће делимични технолошки вишкови, а неки од њих остаће и без посла.
Према подацима Синдиката образовања Србије, тридесетак наставника могло би да остане без иједног часа у фонду, а велики број њих би имао смањену норму. Програм запошљавања просветних радника за стално, који по неколико година раде на одређено, на овај начин био би угрожен, јер ће се међу стално запосленима распоредити постојећи фонд часова, а они остати прекобројни.
Најугроженије су школе у Пчињском и Јабланичком округу, али биће проблема и у пограничним подручјима на северу Војводине.
– Све новине, правилнике, нове процедуре Министарство просвете почиње да спроводи преко лета када смо сви на колективном годишњем одмору – каже мр Валентина Илић из Синдиката образовања Србије (СОС). – Директори школа су препоруку добили и чини се да се строго придржавају одредбе која ће угрозити не само квалитет наставе, већ и опстанак школа.
Александар Николић, председник Одбора Јабланичког округа СОС тврди да ће због нових правила о спајању одељења и различитих разреда само у Школској управи Лесковац бити хиљаде радних сати мање.
– То значи да ће 550 до 600 наставника добити статус технолошког вишка, односно имаће мање часова него у претходној школској години – каже наш саговорник. – На тај начин 70 процената издвојених одељења могло би да буде затворено, а у проблему су Медвеђа, Власотинце, Црна Трава… Ако се то догоди и та места ће нестати.
Сви ови наставници раде у малим сеоским школама које су прилично удаљене једна од друге и тешко је уклопити распоред часова, а још теже им је да норму попуњавају на два или три места.
– Ако у Власотинцу будемо имали само једно одељење мање него лане, психолог ће остати на 50 одсто норме, а о осталим наставницима да не говоримо. Нисмо ми криви што је у Јабланичком округу 6.000 људи мање само од почетка године. На овај начин их нећемо задржати, а ни спречити даље миграције – образлаже Николић и додаје да ће се, по свему судећи, овом државном препоруком угасити најстарија школа у Јабланичком округу у селу Леце, као и у Туларима, на само три километра од прелаза са КиМ.
Колико је тачно просветара прекобројно биће познато на крају августа, када Министарство просвете добије све податке о одељењима и запосленима у целој Србији.
ПО ЈЕДНОГ ЂАКА ИМАЈУ 143 ШКОЛЕ
ВИШЕ од 19.000 ученика од првог до четвртог разреда основних школа у Србији похађа наставу у комбинованим одељењима. У одељења са комбинацијом два разреда иде 15.842 ђака, 2.130 учи са другарима из три разреда, а са четири 1.291 ученик. Чак 143 школе имају само по једног ученика, показују званични статистички подаци за школску 2020/21. годину.
МАЊАК НОРМЕ ГАСИ УСТАНОВЕ
НА основу Стручног упутства о формирању одељења за наредну школску годину, примера ради, у ОШ „Карађорђе Петровић“ у Крушевици важила би комбинација петог (девет ученика) и шестог разреда, у коме су четири ђака. Седми и осми се не би комбиновали. Школа би изгубила једно од девет одељења, колико их има тренутно. Најугроженији би били наставници српског и математике који би остали без четвртине норме.
ИЗВОР: НОВОСТИ