1. Није питање ни информација за синдикате
  2. Тачно је да мерење физичких способности ученика није новина. Сада се мере физичке способности од 5. разреда до краја средње школе. У нижим разредима основних школа треба да се регулише у оквиру наставног плана и програма. Унос података на Портал Здравитаса јесте новина и мора се договорити о додатној сатници која се додаје раду наставника. (мерење и унос података за ученике, за сва мерења је 56 сати, за наставнике физичког васпитања, за 6-7 одељења које воде, сатница је 96-112 сати.
  3. Није релеватно за синдикате.
  4. Није релеванно за синдикате.
  5. Није релевантно за синдикате.
  6. Није релевантно нити валидно да синдикати процењују да ли је увођење портала добро (изузимајући интересе наставника).
  7. Није релевантно за синдикате.
  8. Није релевантно за синдикате.
  9. Није релевантно за синдикате.
  10. Обука просветних радника преко семинара, мора се регулисати сатницом и надокнаде за рад на обуци… ако је ван радног времена (посебно суботом и недељом), наставник мора да пристанак потврди својом вољом и треба се додатно платити.
  11. Није релеватно за синдикате шта Повереник каже за Здравитас.
  12. Није релеватно за синдикате по којим се законима спроводи или не проводи пројекат

Предложени закључци министарства са састанка о Здравитасу

  1. Хвала Министарству просвете што се потрудило и предочило информације о пројекту Здравитас, али дате информације нису релевантне за синдикате. Циљ и предмет синдиката јесу интереси радника у просвети.У овом случају Здравитаса, услови рада и оптерећеност рада просветних радника. То показује и агенда планова акција министарства… нигде се не помиње учешће синдиката у јавној расправи.
  1. Ово је важно питање за наставнике, јер уколико нема адекватних услова за имплементацију портала Здравитас, онда се не може очекивати ни могућност спровођења пројекта. Остало, однос министарства и неаужурних директора, није релевантно за синдикате.
  2. Синдикати су и даље у процесу штрајка, али је, како министарство потврђује, прошло 7 година разговора и договора са синдикатима… око синдикалних тема.
  3. Ово је веома важно питање за просветне раднике, јер, по нашим информацијама, противзаконито је чињење онога што је родитељ званично правно завео као забрану рада. Конкретно, немамо потврду министарства, да ли је Изјава којом родитељ не дозвољава мерење и унос података свога детета, правно валидна и да непоштовањем тог акта просветни радник може доћи под удар закона, прекршајно или кривично. Немамо званичну писмену изјаву министарства о овом питању.
  4. Ово је потпуно нејасно и нетачно. Налози у вези овог пројекта нису минимум процеса рада. Одговорност се пребацује на директоре и може изазвати и довести до неслагања и сукоба према наставницима. Одговорност је на Министарству просвете, тј. на одговорним лицима.
  5. Није предочено како ће се смањити педагошка документација коришћењем пројекта Здравитас. Протоколом из октобра 2023. предвиђено је повећање плата, али и смањење администрације које запослении радник обавља. Влада Републике Србије и Министарство просвете одустали су од договореног повећања плата, дакле, преварили су синдикате. Министарство просвете имало је годину дана времена да смањи педагошку администрацију, а то није учинило до краја. Треба омогућити услове рада на Порталу Здравитас. Да за 3. и 4. разред основне школе омогући мерења у оквиру физичког васпитања. Ако мерење буде додатна активност, онда ће заједно са уносом података учитељ морати да одвоји 56 радних сати, а професор физичког 96-112 радних сати. То ће морати са синдикатима да се договори како да се надомести… или додатно плати. Такође, средства за рад, тј. телефони и лаптопови за унос података, очекујемо да се доделе учитељима и професорима физичког васпитања, јер се не очекује ваљда да наставник финансира од своје плате унос података у Портал Здравитаса, својим приватним телефоном или лаптопом (рачунаром).

 

ПРЕУЗМИТЕ ДОКУМЕНТ


 

ЗАКЉУЧЦИ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ
(ДОКУМЕНТ У ПРИЛОГУ ИСПОД)

Састанак представника синдиката и Министарства просвете
на тему портала Здравитас

22. новембар 2024.

Присутни:

  1. др Зоран Костић, посебни саветник министра, Министарство просвете
  2. др Милан Пашић, помоћник министра, Министарство просвете
  3. Милош Благојевић, помоћник министра, Министарство просвете
  4. Драгица Милошевић, просветни испектор, Министарство просвете
  5. Слађана Митић, лице за заштиту података о личности, Министарство просвете
  6. Слободанка Попић, руководилац Групе за правне послове, Министарство просвете
  7. Драган Филиповић, руководилац ШУ Београд, Министарство просвете
  8. Јована Цилић Радоњић, саветник председника, Кабинет председника Народне скупштине
  9. Валентина Илић, председница, Синдикат образовања Србије
  10. Николина Маљковић, Синдикат образовања Србије
  11. Снежана Романдић, Унија синдиката просветних радника Србије
  12. Владан Ћирић, Унија синдиката просветних радника Србије
  13. Данило Глигорић, председник, Сидникат радника у просвети Србије
  14. Будимир Лазић, Сидникат радника у просвети Србије
  15. Јасминка Марић, Грански синдикат просветних радника Србије „Независност“
  16. Мирјана Савовић, Грански синдикат просветних радника Србије „Независност“

 

Састанак је организован од стране Министарства просвете са циљем да репрезентативне синдикате у просвети информише о електонском систему Здравитас, узимајући у обзир питања која је Министарство у претходном периоду добијало од представника синдиката. Састанак је имао четири тачке дневног реда, а трајао је од 9 часова до 11 часова и 10 минута у просторијама Министарства просвете. Током прве тачке сви присутни су се представили, у оквиру друге тачке кроз презентацију Министарства просвете присутни су се детаљно упознали са порталом Здравитас и синдикати су добили одговоре на постављена упућена дописом од 14. новембра 2024. године. Након тога је у трећој тачки уследила диксусија, а у четвртој тачки су договорени закључци и наредни кораци.

 

У односу на информације представљене у Тачки 2, у оквиру Тачке 3, присутни су заједнички констатовали:

– Да портал Здравитас представља електронско вођење евиденције о резултатима у оквиру наставног предмета Физичко и здравствено васпитање, односно представља дигитализацију система континуираног праћења физичког развоја и моторичких способности ученика у оквиру наставе Физичког и здравственог васпитања у РС.

– Да ово није новина у систему јер је у Програм физичког и здравственог васпитања за основне школе уведен Систем праћења физичког развоја и моторичких способности ученика 2017. године, а од 2018. године у Програму физичког и здравственог васпитања за Гимназије уведен Систем праћења физичког развоја и моторичких способности ученика.

– Да је правни основ успостављања портала Здравитас садржан у чл. 175. и 177.  Закона о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС“, бр. 88/17, 27/18, 27/18, 10/19, 6/20, 129/21 и 92/23), којим је прописано да се у регистар деце, ученика, одраслих и студената који Министарство просвете води, између осталог,  уносе и подаци за одређивање телесног и моторичког статуса ученика у оквиру образовно-васпитног система, добијени кроз систем праћења телесног и моторичког статуса ученика у оквиру наставе физичког и здравственог васпитања.

– Да је Република Србија власник портала Здравитас, да је Министарство просвете Руковалац подацима о личности и да се подаци о личности прикупљени овим путем неће делити са другим лицима, износити из Републике Србије нити преносити у другу државу или међународну организацију.

– Да је приступ подацима о личности који се обрађују у оквиру портала Здравитас рестриктиван и да наведеним подацима о личности приступају искључиво за то овлашћена лица у оквиру школа које тим подацима и сада имају приступ, али их евидентирају у свеске.

– Да је намера успостављања портала добра и да за циљ има само позитивне ефекте узимајући у обзир да представља дигитализацију евиденције коју воде наставници разредне наставе и наставници физичког и здравственог васпитања, као и додатне савете за наставнике и родитеље у односу на унете резултате ученика.

– Портал Здравитас има административни и кориснички део портала. Административном делу портала Здравитас може да приступи искључиво ауторизовани корисник у оквиру школе.  Корисничком делу портала Здравитас, родитељи, односно други законски заступници ученика, имаће приступ ради увида у резултате своје деце (Извештај о нивоу моторичке способности и физичког развоја свог детета), након дате сагласности путем попуњавања Обрасца (Образац 1) пријаве за добијање параметара за приступ корисничком делу портала Здравитас, а који представља информисани пристанак за обраду података о личности родитеља или других законских заступника у ту сврху. Лични подаци родитеља и других законских заступника су неопходни за приступ корисничком порталу како би били повезани са резултатима своје деце.

– На портал Здравитас не уносе се и не обрађују се подаци о здрављу ученика, на портал се уносе само напред наведени подаци у оквиру наставе физичког и здравственог васпитања, који у смислу члана 14. Закона о здравственој документацији и евиденцијама у области здравства („Службени гласник РС“, бр. 92/23), нису подаци о здравственом стању. Портал не може да приступа и да дели податке са Информационим системом из области здравства.

– Подаци о личности неће бити задржани дуже него што је то неопходно за остварење сврхе за коју су обрађивани. Подаци ће се користити за праћење ученика током њиховог школовања (од трећег разреда основне школе до завршетка средње школе), након тога ће бити уведена мера заштите анонимизација. У складу са прописима о заштити података о личности, подаци се чувају анонимизирани трајно у оквиру Државног дата центра.

– Да је Министарство просвете у сарадњи са Заводом за унапређивање образовања и васпитања, организовало онлајн обуку за запослене у школама 5. октобра 2024. године у циљу упознавања и примене портала Здравитас. Програм обуке наставника за имплементацију софтвера за праћење физичког развоја и моторичких способности ученика у основним и средњим школама у настави Физичког и здравственог васпитања, доступан је на платформи ЗУОВ-а.

– Да је Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности спровео  ванредни теренски инспекцијски надзор над применом Закона о заштити података о личности („Службени гласник РС“, бр. 87/2018) поводом обраде података  малолетних лица у оквиру портала Здравитас од стране Министарства просвете као Руковаоца и о томе издао саопштење за јавност које је упућено свим школама.

– Да је на основу чињеничног стања утврђено да Министарство просвете обрађује податке у складу са чланом 12. ЗЗПЛ, као и да за предметну обраду није потребан пристанак лица

 

На основу спроведене дискусије у оквиру које су констатоване претходно наведене чињенице, у оквиру Тачке 4, предложени су закључци:

 

  1. У дискусији је од стране синдиката наглашено да су постојале одређене непознанице, као и недостатак информација, јер се учесници у оквиру успостављања дигитализације праћења у оквиру портала Здравитас нису упознали са свим дописима и законским основама. Наведено је да су запослени изложени нападима и претњама појединих родитеља и да постоји неповерење од стране родитеља које је призашло из неадекватног представљања система Здравитас.

Министарство просвете ће у наредном периоду одржати састанке са Савезом учитеља Републике Србије и Српским савезом професора физичког васпитања и спорта, са циљем да се струковна удружења укључе у састанке који ће се организовати на нивоу школских управа, а на које ће се позвати директори школа, стручна већа разредне наставе и физичког и здравственог стања, као и локални савети родитеља, односно представници савета родитеља са циљем додатног упознавања и отклањања нејасноћа.

Репрезентативни синдикати су се сагласили са овом обавезом коју ће предузети Министарство просвете с обзиром да су претходно скренули пажњу да је неопходно активније информисање наставника и родитеља у локалним заједницама.

Министарство просвете ће у наредном периоду у средствима јавног информисања додатно појаснити недоумице и дати одговоре на сва питања свих заинтересованих страна и информисати јавност о значају успостављања електронског система који омогућава боље праћење моторичких способности и физичког развоја ученика.

Министарство просвете ће у наредном периоду доставити синдикатима документа која потврђују да је Министарство просвете у сарадњи са партнерима испоштовало законске одредбе, а која је доставило и Поверенику током инспекцијског надзора.

2. Представници синдиката указали су на то да у одређеном броју школа немају одговарајућу опрему и услове за спровођење тестирања (поготово у издвојеним одељењима основних школа), што успорава процес реализације планом и програмом предвиђених активности у оквру наставе физичког и здравственог васпитања.

Констатовано је да успостављање електронског система тј. портала Здравитас за један од основних циљева има управо да се обезбеди да сва деца у Републици Србији имају једнаку прилику да вежбају у оквиру наставе предмета Физичког и здравственог васпитања, али и добију стручне савете у односу на резултате које постижу. Школама је дат простор од 7 година, од успостављања новог програма 2017. године, да набаве потребну опрему. За школе којима недостаје неки део опреме, Министарство просвете ће их позвати да поднесу захтеве за пријаву на јавни позив Министарства просвете за инвестициона средства до 15. децембра 2024. године, да се отклоне ови недостаци, као и да се обрате надлежним јединицама локалне самоуправе за подршку приликом набавке потребне опреме.

3. Да је тренутак у коме је започето спровођење, који је у складу Акционим планом Стратегије развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године, био осетљив (због свих активности синдиката), што је додатно закомпликовало ситуацију и због чега је дошло до неразумевања и реакције свих учесника.

Договорено је да ће школе наставити са спровођењем активности, уважавајући могућности и динамику реализације у оквиру појединачних школа – набавке опреме, информисање родитеља и наставника на састанцима школских управа, обучавање наставника за коришћење система.

4. Изнете су информације да поједини родитељи не желе да деле податке о здрављу своје деце са наставницима и на тај начин потенцијално доводе запосленог и школу у ситацију да нису у могућности да адекватно одреагују.

Сходно томе да су представници синдиката изнели примере у којима су се нашли у ситуацији да деци позли или добију одређене врсте напада током физичког васпитања због тога што родитељ није наставника информисао о здравственом стању свог детета, Министарство просвете и наставници ће апеловати на родитеље да битне здравствене ситуације, које се односе на специфично здравствено стање ученика, поделе са запосленима у школи, да би могли активности предвиђене наставним планом и програмом могли да планирају, прилагоде и реализују у најбољем интересу ученика.

5. Синдикати су констатовали да се тренутно налазе у штрајку и да како би реализовали све предвиђене активности програма наставе и учења неопходно је да им директор изда налог за реализацију ових активности.

6. Министарство просвете у сарадњи са синдикатима и партнерима активно ради на смањењу педагошке документације и оптимизацији вођења исте. Циљ увођења електорнског система Здравитас, између осталог, има за циљ смањење педагошке документације и оптимизацију вођења. Министарство просвете ће у посебној информацији школама послати преглед у којим сегментима рада портал Здравитас наставницима смањује администрацију.

 

ПРЕУЗМИТЕ ЗАКЉУЧКЕ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ